Strategi memartabatkan Bahasa Melayu meliputi
perkara-perkara berikut:
● Pendekatan Modular Kurikulum Bahasa Melayu
● Asas Berbahasa (Back To Basics)
● Didik Hibur
● Penggunaan Bahasa Melayu Standard Merentas Kurikulum
● Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam P&P
● Program Bacaan
● Guru Bahasa Melayu Berkualiti
● Persekitaran Pembelajaran yang Kondusif
● Bahasa Melayu Bahasa Ilmu dan Komunikasi
● Kolaborasi Antarabangsa Kursi Bahasa Melayu di Universiti Luar Negara
● Syarat Layak Masuk Institut Pengajian Tinggi
● Pendekatan Modular Kurikulum Bahasa Melayu
● Asas Berbahasa (Back To Basics)
● Didik Hibur
● Penggunaan Bahasa Melayu Standard Merentas Kurikulum
● Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam P&P
● Program Bacaan
● Guru Bahasa Melayu Berkualiti
● Persekitaran Pembelajaran yang Kondusif
● Bahasa Melayu Bahasa Ilmu dan Komunikasi
● Kolaborasi Antarabangsa Kursi Bahasa Melayu di Universiti Luar Negara
● Syarat Layak Masuk Institut Pengajian Tinggi
Strategi memperkukuhkan Bahasa Inggeris meliputi
perkara-perkara berikut:
● Penambahan Masa P&P Bahasa Inggeris
● Transformasi Kurikulum Bahasa Inggeris Sekolah Renda
● Asas Berbahasa (Back to Basics)
● Didik Hibur – Modul Language Arts
● Elemen Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris
● Penetapan Model Bahasa Inggeris
● Transformasi Kurikulum Bahasa Inggeris Sekolah Menengah
● Sumber P&P – Makmal Komputer
● Guru : Contact Time Berkualiti
● Perkongsian dan Jaringan Guru
● Kepimpinan Sekolah
● Penambahan Masa P&P Bahasa Inggeris
● Transformasi Kurikulum Bahasa Inggeris Sekolah Renda
● Asas Berbahasa (Back to Basics)
● Didik Hibur – Modul Language Arts
● Elemen Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris
● Penetapan Model Bahasa Inggeris
● Transformasi Kurikulum Bahasa Inggeris Sekolah Menengah
● Sumber P&P – Makmal Komputer
● Guru : Contact Time Berkualiti
● Perkongsian dan Jaringan Guru
● Kepimpinan Sekolah
Usaha menggerakkan pelaksanaan program memperkasakan Bahasa Malaysia dan
Inggeris pada semua peringkat sekolah seperti kenyataan Timbalan Perdana
Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, baru-baru ini adalah selaras dengan dasar
Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) yang akan
dilaksanakan mulai 2012 bagi menggantikan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan
Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).
Pengumuman pemansuhan PPSMI dan dasar MBMMBI dibuat selepas kerajaan
mengkaji dan meneliti pelbagai aspek membabitkan keberkesanan pelaksanaan dasar
itu. Kerajaan juga mengambil kira pelbagai pandangan cendekiawan serta
pandangan umum mengenai pro dan kontra pelaksanaan PPSMI yang dilaksanakan
sejak 2003. Tokoh bahasa yang juga bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dr Hassan Ahmad, menyatakan PPSMI boleh melemahkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. Menurutnya, sebelum ini pelbagai bidang ilmu ditumpukan dalam bahasa Melayu termasuk dalam bidang sains dan matematik.
Bahasa Melayu juga pernah digunakan dengan meluas di pusat pengajian tinggi sehinggakan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menjadi sebuah universiti yang sepenuhnya menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Keunggulan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dibuktikan UKM apabila melahirkan ramai siswazah dalam bidang perubatan dan pelbagai bidang lain. Golongan profesional yang dilahirkan oleh UKM dengan pengantar bahasa Melayu turut mahir berbahasa Inggeris.
Peranan DBP yang menterjemahkan banyak buku dalam pelbagai bidang ilmu, termasuk menerbit pelbagai jenis kamus, peristilahan dan buku glosari dalam semua bidang pengajian berjaya mengangkat keupayaan dan martabat bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu.
Menurut kajian Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), pelaksanaan PPSMI didapati menjarakkan lagi jurang pencapaian sains dan matematik antara pelajar bandar dan luar bandar. Masih ramai guru PPSMI tidak menguasai bahasa Inggeris. Kebanyakan murid pula menunjukkan sikap pasif dan kurang ceria apabila kelas Sains dan Matematik berlangsung.
Majoriti murid, terutama di luar bandar takut bertanya soalan kerana tidak memahami pelajaran yang diajar. Hampir 50 peratus murid didapati tidak faham bahasa Inggeris. Kajian itu juga mendapati lebih 80 peratus murid Melayu sukar memahami pelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris. Justeru, PPSMI dilihat gagal memberi manfaat kepada pelajar, khususnya di luar bandar.
Dalam melaksanakan dasar MBMMBI, Kementerian Pelajaran perlu mengambil beberapa langkah secara teliti dan terancang. Misalnya, untuk menyediakan buku teks dalam bahasa Melayu bagi kedua-dua mata pelajaran terbabit memerlukan jangka masa tertentu. Ini termasuk melantik panel penulis, penyediaan isi kandungan, panggilan tender dan akhirnya proses mencetak. Saya kira proses ini sudah pun berjalan kerana selepas berakhir 2011 nanti maka dasar baru itu akan dilaksanakan.
Kita juga perlu faham selain mengembalikan pengajaran Sains dan Matematik kepada bahasa Melayu, pada masa sama kerajaan mahu memperkukuhkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar. Seperti disarankan pakar bahasa bahawa untuk memperkukuh penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar, aspek pedagogi pengajaran dan pembelajaran bahasa itu perlu dipertingkatkan.
Oleh itu, kementerian perlu merancang pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris dengan berkesan. Justeru, kemampuan melahirkan guru bahasa Inggeris berkualiti amat penting supaya pengajaran dan pembelajaran bahasa itu menjadi lebih berkesan, menarik dan bersifat pembelajaran yang menyeronokkan.
Langkah kerajaan mengambil lebih ramai guru bahasa Inggeris dari luar negara adalah usaha mengatasi masalah kepakaran guru dalam bahasa Inggeris. Saya yakin ia langkah sementara sebelum negara dapat melahirkan lebih ramai guru yang mahir dan pakar dalam pengajaran bahasa Inggeris.
Kerajaan juga boleh mempertimbangkan pengambilan guru bahasa Inggeris yang sudah bersara tetapi masih mampu mengajar dengan berkesan. Guru berpencen yang diambil semula ini perlu memiliki kesihatan yang baik dan didedahkan dengan teknik pembelajaran bahasa Inggeris yang terkini.
Selain itu, penambahan peruntukan masa mengajar bahasa Inggeris di sekolah rendah dan menengah serta Tingkatan Enam dan Matrikulasi, akan dapat memantapkan lagi penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar.
Langkah menjadikan makmal komputer di kebanyakan sekolah sebagai makmal bahasa pula akan dapat memantapkan dasar MBMMBI. Justeru, sekolah yang belum mempunyai kemudahan komputer, perlulah kerajaan segera menyediakannya.
Kesimpulan, dasar MBMMBI mampu mengembalikan semula kedudukan bahasa Melayu dalam pendidikan negara. Pada masa sama, dapat memperkasa penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar.
Satu penjelasan yang baik
ReplyDelete